De vereniging

Jeu de Boules in Obbicht

Door Harry Vrehen en Ger Jennekens

In de zomer 2009 zijn wij door Marlène Dehing namens het Dorpsplatform benaderd.

Ons werd de vraag gesteld of wij interesse hadden in een jeu de boule baan in Obbicht en of wij bereid waren om mede dit idee gestalte te geven.

We zijn toen na overleg met het Platform en enkele afgevaardigden van de gemeente om de tafel gaan zitten. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar geschikte locaties in ons dorp. Hiervoor hadden we criteria opgesteld waaraan de baan en ligging c.q. omgeving moesten voldoen. Uiteindelijk is het de plaats centraal in het dorp geworden.

In mei 2010 heeft de gemeente de baan aangelegd. Wij zijn toen met een achttal gestart om de baan te testen en zelf te ervaren hoe het spel gespeeld moest worden. In deze periode hebben we ook de spelers in Grevenbicht benaderd en advies ingewonnen. Al na enkele weken was mede door de belangstelling de groep reeds groter geworden en zijn we de baan moeten gaan delen zodat er twee wedstrijden gelijktijdig kunnen plaatsvinden. Bij de officiële opening 6 augustus samen met het platform en de gemeente hadden we reeds een groep van zestien actieve spelers. We hopen dat de gemeente voor ons een tweede baan kan aanleggen zodat we leuke wedstrijden kunnen spelen met de hele groep.

Inmiddels staat de winter voor de deur en is buiten spelen niet meer mogelijk. Hiervoor hebben we reeds een oplossing. We gaan nu in de wintermaanden op vrijdagmiddag naar een binnenbaan in Maaseik waar wij samen met een groep uit Grevenbicht verder spelen.

De term ‘jeu de boules’ is een verzamelnaam voor balspelen. Onze spelsoort heet ‘pétanque’ en maakt onderdeel uit van deze balspelen.

Bij petanque is het de bedoeling om de metalen ballen zo dicht mogelijk bij een klein houten balletje te werpen of te rollen. De afstand van de cirkel (van waaruit de spelers werpen) tot het balletje (de but) kan variëren van zes tot tien meter. Het spel kan op elke ondergrond worden gespeeld, maar vaak wordt er gekozen voor een ondergrond van zand en grind. Het spel kan zowel individueel als in teamverband worden gespeeld, waarbij een team kan bestaan uit twee of drie spelers. De regels van het spel zijn eenvoudig. Wanneer je een spelletje meespeelt, zal je dat merken.

Mocht u interesse hebben om mee te spelen dan bent u in het voorjaar van 2011 op vrijdagmiddag vanaf 13.30 uur van harte welkom. Wij spelen uiterlijk tot 16.00 uur  en drinken na afloop gezellig samen een kop koffie of een glaasje fris bij.